آموزش استفاده از کتراک تماس با ما
021284261

شنبه تا پنج شنبه - 9 الی 17

    فرم درخواست مشاوره رایگان :

    با خیال آسوده خرید کنید ...

    بهترین محصولات را از ما بخواهید ، ما میتوانیم با کمترین هزینه بهترین مواد موجود در بازار را به شما ارائه دهیم ، تنها کافیست فرم روبه رو را تکمیل کنید تا با شما تماس بگیریم .

    لیست موضوعات

    شکستن سنگ بزرگ دفینه

    در برخی از مواقع در معدن کاری، راهسازی، ساختمان سازی و…. نیاز به شکستن سنگ بزرگ دفینه است. برای اجرای این فرایند می‌توان از راهکارهای مختلفی کمک گرفت که یکی از بهترین آن‌ها استفاده از ابزارها و تجهیزات خاص است. اگر تمایل دارید عملیات شکستن سنگ­های بزرگ را با کمک این ابزارها به سرانجام برسانید باید در این زمینه مهارت کافی داشته باشید و دقت و حوصله زیادی به خرج دهید.

    در حال حاضر برای شکستن سنگ‌های بزرگ از روش‌های دیگری مانند انفجار، مواد شیمیایی و…. نیز استفاده می‌کنند.

    پس شما می‌توانید بر اساس اندازه سنگ مورد نظر، نوع و محل واقع شدن آن یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید. بهتر است عملیات شکستن این سنگ­ها به افراد و یا مجموعه‌هایی واگذار شود که در این زمینه صاحب تخصص و تجربه کافی هستند و نکات ایمنی و قواعد مربوط را در نظر می‌گیرند. چراکه شکستن سنگ‌های بزرگ اقدامی پیچیده بوده و خطرات بسیار زیادی هم به دنبال دارد.

    در این مقاله به برخی از مهمترین راهکارهای شکستن سنگ بزرگ دفینه اشاره خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

    ساروج شکسته شده

    ساروج شکسته شده

    مهمترین روش‌های شکستن سنگ بزرگ دفینه

    انفجار

    در صورتی که تمایل داشته باشند سنگ‌های بزرگ معادن را بشکنند، از روش انفجار کمک می‌گیرند. طی این فرایندها مواد منفجره به کار می‌روند تا بتوانند سنگ‌ها را بشکنند. برای شکستن سنگ­های بزرگ از طریق انفجار باید از مهندسین کار بلد و خبره معدن کمک بگیرید تا این کار را با دقت بالا و رعایت نکات ایمنی مورد نیاز انجام دهند.

    ممکن است تمایل داشته باشید عملیات شکستن سنگ بزرگ دفینه را بدون سر و صدا به پایان برسانید. در این صورت استفاده از این روش چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. حواستان باشد که برای شکستن سنگ‌ها و یا تخریب کردن آن‌ها با مواد انفجاری باید مجوزهای مورد نیاز را نیز کسب کرده باشید.

    برای شروع این کار در ابتدا محل انفجار را بررسی کرده و آن را به دقت مشخص می‌کنند. سپس میزان مواد منفجره مورد نیاز برای شکستن سنگ بزرگ دفینه را محاسبه می‌نمایند. بعد از اجرای این گام مواد منفجره را به همراه سیم‌های انفجاری در نقاطی از سنگ جای می‌دهند.

    پس از آن سیم‌های انفجاری با دستگاه کنترل از راه دور ارتباط داده می‌شوند. بعد از اتصال مواد منفجره و سیم‌های انفجاری به سنگ، نوبت به عملکرد دستگاه کنترل از راه دور می‌رسد. دستگاهی که باید دستور ایجاد انفجار را صادر کند. در این گام تنها کافی است که مواد منفجره به درون سنگ تزریق شوند.

    یکی از بهترین مواد انفجاری که برای شکستن سنگ بزرگ دفینه مورد استفاده قرار می‌گیرد، دینامیت است. بدون شک می‌توان این روش را یکی از کارآمدترین راهکارها برای شکستن سنگ‌های بزرگ به شمار آورد. به ویژه در مواقعی که سنگ مورد نظر شما علاوه بر بزرگ بودن از استحکام و سختی بالایی هم برخوردار شده و یا امکان شکستن آن با دیگر روش‌ها وجود ندارد.

    در این شیوه دینامیت را درون چاه‌های حفر شده در سنگ جای می‌دهند. سپس آن را منفجر می‌کنند. حواستان باشد که برای انجام این کار باید شرایط محیطی را در نظر بگیرید.

    همچنین پیش از انفجار با دینامیت مطمئن شوید که شکستن سنگ بزرگ دفینه به ریزش سنگ‌ها منجر نشده و یا به آسیب دیدگی تجهیزات کمکی نمی کند. باید به این اطمینان نیز برسید که هیچگونه آسیبی به افراد وارد نخواهد شد.

    استفاده از ابزارهای مکانیکی

    برای شکستن سنگ بزرگ دفینه از ابزار و تجهیزات مکانیکی استفاده‌های فراوانی به عمل می‌آید. این ابزارها تنوع بسیار بالایی داشته و شامل مواردی از قبیل چکش‌های بزرگ و پیچکوب هستند و بلدوزرها و ماشین آلات مربوط به حفاری را نیز در بر می‌گیرند.

    تجهیزات مکانیکی قابل استفاده در این فرایندها از قدرت فشار و تخریب برخوردار شده‌اند. این ابزارها می‌توانند سنگ‌های بزرگ را به تدریج و به آرامی بشکنند و تراکم دهند. اگر سنگ‌ها چندان بزرگ نباشند می‌توانید برای شکستن و یا تخریب آن‌ها از ابزار آلاتی مانند پیکور و یا هیلتی نیز کمک بگیرید.

    در واقع شکستن سنگ بزرگ دفینه با استفاده از پیکور یکی از روش‌های سنتی بوده و شاید بتوان گفت از راه حل‌های اولیه برای شکستن سنگ‌های بزرگ محسوب می‌شود. در این روش از دستگاهی به نام پیکور کمک می‌گیرند که شباهت بسیار زیادی به یک چکش با ابعاد و اندازه‌های بزرگ دارد.

    با کمک این دستگاه ضرباتی را به سنگ مورد نظر وارد می‌کنند. شما می‌توانید از پیکورهای دستی و یا برقی برای اجرای این فرایند کمک بگیرید و برای استفاده از آن در ابتدا یک حفره درون سنگ بزرگ دفینه ایجاد کنید. سپس پیکور را درون آن قرار دهید و با قدرت بسیار بالا به سنگ ضربه بزنید تا بشکند.

    از آنجایی که برای انجام کارآمد این راهکار باید توانایی فیزیکی و قدرت بالایی داشته باشید، پس ممکن است این راهکار برای شکستن سنگ بزرگ دفینه برای تمامی افراد چندان مناسب به نظر نرسد. اما می‌توانید سنگ‌های کوچکتر و یا ساده‌تر را به راحتی بشکنید.

    اگر می‌خواهید فرایند شکستن سنگ بزرگ دفینه را با این ابزار انجام دهید، حواستان به ایمنی کافی باشد و احتیاط‌های لازم را به عمل آورید. همچنین از تجهیزات حفاظت فردی مانند کلاه، دستکش، کفش ایمنی و… استفاده کنید تا دچار آسیب نشوید.

    ساروج شکسته شده

    ساروج شکسته شده

    کتراک

    استفاده از کتراک یکی دیگر از بهترین راهکارها برای شکستن سنگ­های بزرگ است. این روش علاوه بر مطلوب و مناسب بودن هزینه چندان زیادی هم به شما تحمیل نمی‌کند. بسیاری از افراد با کمک این راهکار سنگ‌های معدنی را تخریب کرده و یا سنگ‌های بسیار بزرگ را بدون ایجاد سر و صدا می‌شکنند. خرید کتراک باید از مراکز معتبری انجام شود تا نتیجه تخریب آن مطلوب باشد.

    این کار را یک کارگر ساده نیز می‌تواند با اندکی صبر و حوصله انجام دهد و لذا نیاز چندانی به دانش فنی بالا ندارد.

    استفاده از ابزارهای الکتریکی

    بیشتر افراد به دنبال شناخت روش‌های شکستن سنگ­های بزرگ بدون ایجاد سر و صدا هستند تا تاثیرات زیست محیطی چنین اقداماتی را کاهش دهند و یا نویزها و موانع را از بین ببرند. برای انجام این فرایند می‌توانید از ابزارها و تجهیزات الکتریکی زیادی استفاده کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به ترک زن‌های برقی اشاره کرد.

    این سیستم‌ها به جای استفاده از نیروی مکانیکی از نیروی الکتریکی کمک گرفته و کارایی بسیار بالایی هم دارند. به همین دلیل محبوبیت آن‌ها در فرایند شکستن سنگ بزرگ دفینه بسیار زیاد است. علاوه بر این دستگاه‌ها شما می‌توانید از ترک‌زن‌های هیدرولیکی نیز برای شکستن سنگ­ها استفاده کنید.

    در این روش از آب تحت فشار استفاده می‌کنند تا بتوانند ترک‌هایی را در سنگ‌های بزرگ به وجود آورند. کارایی جالب توجه و کارآمدی و از سوی دیگر عملکرد بدون سر و صدا باعث شده تا ترک‌زن‌های هیدرولیکی نیز در این فرایندها موارد استفاده فراوانی را به خود اختصاص دهند.

    روش دیگر شکستن سنگ­های بزرگ کمک گرفتن از دستگاه پیک برق است. این سیستم‌ها نیز از انرژی الکتریکی استفاده کرده و سنگ را شکست می‌دهند. راهکار دیگری که برای اجرای این عملیات توصیه می‌شود استفاده از پودرهای ترک کننده است.

    این پودرها این توان و امکان را دارند که سنگ‌های بزرگ و سخت را با ایجاد حرارت و فشار ترک دهند. هرچه سنگ‌ها بزرگتر باشند باید از پودرهای ترک کننده بیشتری استفاده شود.

    مته‌های پیشرفته و چکش‌های هیدرولیک

    از آنجایی که شکستن سنگ بزرگ دفینه یک چالش جدی در صنعت معدن بوده و دغدغه‌های بسیار زیادی ایجاد می‌کند، برای اجرای این فرایند راهکارهای زیادی اندیشیده شده و یکی از بهترین این روش‌ها کمک گرفتن از مته‌های پیشرفته است. این راهکار را می‌توانید به شیوه‌های مختلف اجرا و پیاده سازی کنید.

    برای نمونه این عملیات را به صورت دستی انجام داده و یا از دستگاه‌های حفاری برقی، هیدرولیک و پنوماتیک کمک بگیرید. فرقی نمی‌کند که کدام حالت را برای شکستن سنگ با مته‌های پیشرفته انتخاب کنید. در هر صورت باید مته‌ها به سنگ وارد شوند. سپس به شکلی کاملاً مکانیکی آن را شکسته و تکه تکه کنند.

    علاوه بر مته‌های پیشرفته شما می‌توانید با کمک چکش‌های هیدرولیک نیز فرایند شکستن سنگ بزرگ دفینه را به سرانجام برسانید. در این روش با کمک چکش‌های هیدرولیک به سنگ مد نظر ضرباتی وارد می‌شود تا در نهایت به شکسته شدن آن منجر گردد.

    شکستن سنگ بزرگ با آتش و حرارت

    برای شکستن سنگ­های بزرگ از آتش و حرارت زیاد نیز کمک می‌گیرند. به ویژه در مواقعی که سنگ سختی و استقامت بالایی دارد. این روش از قدیم الایام مورد استفاده قرار می‌گرفته و خطرات زیادی هم به دنبال دارد.

    برای اجرای این راهکار از یک شعله آتش با قدرت بسیار بالا کمک گرفته و آن را به سنگ اعمال می‌نمایند تا سنگ مورد نظر به میزان کافی گرم شود. سپس با یک انفجار درونی شکسته شود.

    از آنجایی که طی اجرای این روش امکان آتش‌سوزی وجود دارد یا ممکن است انفجار ناگهانی و غیر قابل پیش بینی روی دهد، نباید بدون ملاحظه از آن استفاده کنید. از سوی دیگر شکستن سنگ­های بزرگ با آتش و حرارت ممکن است به افراد آسیب وارد کرده و  محیط زیست را تحت تاثیر قرار دهد.

    بهترین روش شکستن سنگ بزرگ دفینه

    انتخاب بهترین روش شکستن سنگ بزرگ دفینه به نوع سنگ مد نظر شما بستگی دارد. همچنین باید ابعاد و اندازه‌های سنگ را در نظر گرفته و محیط اطراف آن را به خوبی وارسی کنید. در مواردی که نیاز به شکستن سنگ‌های زیاد بوده و زمان زیادی در اختیار ندارید، بهترین راهکار استفاده از دینامیت است.

    در حالی که سنگ‌های بسیار سخت از طریق آتش‌کاری بهتر شکسته می‌شوند. اگر ابعاد سنگ چندان زیاد نبوده و یا تعداد زیادی سنگ باید شکسته شوند، بهتر است از تجهیزات مکانیکی مانند پیکور استفاده کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *